Однофигурная композиция изображает в рост мужчину преклонных лет с монгольским типом лица. Головной убор отсутствует, голова слегка втянута в плечи. Лицо обрамлено опускающимися вниз усами, бородой «клинышком». Взгляд прищуренных глаз, губы в легкой улыбке. Рельефные уши детально проработаны. Изображен в длиннополой одежде, в области предплечья халат лежит мягкими складками. Рукава расширены книзу. Руки изображены на уровне груди и пояса, в правой руке - четки из крупных «зерен», левая рука раскрыта ладонью вовнутрь, большим пальцем держится за пояс. Фигура обращена к проходящим мимо людям, создавая впечатление, что странник вот-вот протянет руку. Скульптура изображает человека в состоянии покоя, который остановился на короткий миг для отдыха, чтобы дальше продолжить свое странствие. Отсутствует резкость силуэта, круглая голова, округленные предплечья, круглый подол одежды - главные штрихи композиции.
Особое внимание на выражение лица и рук. Всё говорит о раздумье вслушивающегося в себя человека, который прошел долгий путь и остановился в самом оживленном участке города.
Материал: камень.
Автор: А.Хачатурян (в рамках Международного симпозиума скульпторов), 1997г.
Sculpture "Wanderer Monk"
The one-figure composition depicts a full-length man of advanced years with a Mongolian face type. The headdress is absent, the head is slightly pulled into the shoulders. The face is framed by a drooping mustache, a wedge beard. The gaze of narrowed eyes, lips in a slight smile. The raised ears are detailed. Depicted in long-length clothing, the robe lies in soft folds in the forearm area. The sleeves are widened downwards. The hands are depicted at the level of the chest and belt, in the right hand there is a rosary made of large "grains", the left hand is open with the palm inward, with the thumb holding the belt. The figure is turned towards people passing by, giving the impression that the wanderer is about to stretch out his hand. The sculpture depicts a man in a state of rest, who stopped for a short moment to rest in order to continue his journey further. There is no sharpness of the silhouette, a round head, rounded forearms, a round hem of clothing are the main strokes of the composition.
Pay particular attention to facial and hand expression. Everything speaks of the thoughtfulness of a man listening to himself who has come a long way and stopped in the busiest part of the city.
Material: stone.
Author: A. Khachaturyan (within the framework of the International Symposium of Sculptors), 1997