Однофигурная композиция абстрактно изображает верблюда с гордо поднятой головой: подобные лепесткам тюльпана горба напитываются влагой и в тяжелые засушливые дни спасают от жажды.
Четко обозначены глаза, ноздри, рот, уши, выпуклая грудь. По всей поверхности памятника проведены глубокие продольные линии, подчеркивающие устремленность ввысь. Нижняя часть имеет неровные края. Скульптура как бы возникает из груды естественных, природных камней, горизонтально наложенных друг на друга в стиле ритуального холма «Ова». Реализм пластики пробуждает чувство целесообразности. Автор сумел передать дух, мысль, движение, отчего создается впечатление взлета верблюда. Для скульптора - анималиста важна особенность подмечать общий склад движений животного, его характер, силу, грацию.
Пьедестал из камней, и сама скульптура - едины, находятся в полном соответствии со структурой, замыслом работы.
Материал: камень - песчаник.
Автор: В.Барков (в рамках Международного симпозиума скульпторов), 1997г.
Sculpture "Tulip-camel"
The single-figured composition abstractly depicts a camel with its head held high: humps like tulip petals are saturated with moisture and, on dry, hard days, are saved from thirst.
Eyes, nostrils, mouth, ears, bulging chest are clearly marked. Deep longitudinal lines are drawn across the entire surface of the monument, emphasizing the upward aspiration. The bottom has jagged edges. The sculpture appears to emerge from a pile of natural, natural stones, horizontally superimposed on each other in the style of the "Ova" ritual hill. The realism of plastics awakens a sense of purposefulness. The author was able to convey the spirit, thought, movement, which gives the impression of a camel taking off. For an animal sculptor, it is important to notice the general structure of the animal's movements, its character, strength, grace.
The pedestal of stones, and the sculpture itself are united, are in full accordance with the structure, the concept of the work.
Material: stone - sandstone.
Author: V. Barkov (within the framework of the International Symposium of Sculptors), 1997